City Of Life And Death (2009)

| ▶️ Se trailer | |
| 🎬 IMDB 😊 🤬 | 77 |
| Ⓜ️ Metacritic Critics | 85 |
| 🎞️ Metacritic Users | 80 |
| 🍅 Rotten Tomatoes Critics | 92 |
| 🍿 Rotten Tomatoes Audience | 86 |
| 🌅 Internetforbrugeren (FK) | 90 |
| ⭐ På dansk: 5 ud af 6 stjerner |
En brutal og deprimerende film om de japanske troppers grusomheder i den kinesiske by Nanking, hvor op mod 300.000 mennesker blev dræbt i løbet af nogle måneder i 1937-38.
Filmen er i familie med Elem Klimovs mesterværk Gå og se (1985): det er en krigsfilm, der fokuserer ret lidt på kampene og går hurtigt til krigsforbrydelserne. De kinesiske soldater bliver massehenrettet, kvinderne bliver voldtaget igen og igen, små børn bliver smidt ud af vinduet, overalt hænger der lig og kropsdele fra lygtepælene. Døden er allevegne. Og samtidig er de fleste af de japanske soldater skildret som forvirrede børn, der lader sig rive med i voldens vanvid.
Udmattende og forstemmende, men også en meget smuk og poetisk film. Efter alt at dømme er den ikke i nærheden af at skildre det virkelige omfang af ondskaben i Nanking. Dér er den notoriske Hong Kong-spekukationsfilm Men Behind The Sun ⟲ nok tættere på.
Se den som forberedelse på en krig nær dig.
Bedste streaming-kanaler lige nu
Her på Internetforbrugeren ved vi, præcis hvad vi synes om tusinder af film- og tv-serier. Vi ved også, præcis hvilke film der er tilgængelige på de danske streaming-kanaler lige nu.
Det har vi kombineret til listerne på Bedste film på streaming lige nu. Kig på de lister næste gang du vil købe et streaming-abonnement. Så ved du, hvor du får mest for pengene.
Bedste lige nu
Værste lige nu
Den lille filmquiz
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Kommentarer til anmeldelserne
| Anm. | Link | Kommentar |
Tid |
|---|---|---|---|
| Døden på Nilen | Latterligt overskæg |
Enig! Det er også en latterlig... |
2 år 9 måneder siden |
| Kom og se / Gå og se | Enig! Et mesterværk! | 2 år 9 måneder siden | |
| Kom og se / Gå og se | Dens rigtige navn er "Gå og |
Dens rigtige navn er "Gå og se". Sådan er den listet på Filmstriben, Wikipedia og de fleste... |
2 år 9 måneder siden |
| Kom og se / Gå og se | Gå/kom og se |
Jeg er enig, men titler ændres også nu og da, og da det er og bliver et citat fra Johannes-... |
2 år 9 måneder siden |
| Kom og se / Gå og se | Fint. Jeg lavede kommentaren |
Fint. Jeg lavede kommentaren fordi jeg ikke kunne finde den på Filmstriben. Indtil jeg opdagede... |
2 år 9 måneder siden |
| Moonfall | Jeg er enig. Den er bedre end |
Jeg er enig. Den er bedre end sit rygte. Hvis man bare lægger hjernen på sofabordet, bliver man... |
2 år 9 måneder siden |












Tilføj kommentar