Dansk mediepolitik er desværre blevet til kulturpolitisk blokpolitik.

Steven 🌞 Snedkers billede
Af Steven 🌞 Snedker den 23. november 2015 - 9:56 [3]

Originally shared by Ernst Poulsen

Dansk mediepolitik er desværre blevet til kulturpolitisk blokpolitik. Det handler ikke længere om faglige argumenter - fx. hvordan vi skaber bedre vilkår for branchen, men om brødnid og politiske mærkesager. Det mest oplagte bevis er nok denne nyhed, som jeg gerne skrev en kronik om, hvis jeg havde tid (=råd).

Et obligatorisk krav om login på dr.dk redder ikke økonomien hos dagbladene. Der er andre gratis nyhedssites (Avisen.dk, TV2.dk, mx.dk), og skulle der opstå et hul i markedet, så er markedet åbnet for en udenlandsk konkurrent. Der findes ikke noget mediemarked i verden, hvor der ikke findes gratis nyheder.

Derudover er hele ideen om at udrydde "gratis nyheder" er i konflikt med citatretten. Det er det grundprincip, der betyder, at blot fordi et medie har gravet en nyhed op, så har de - af samfundshensyn - ikke monopol på den. Men der er selvfølgelig grænser for citatlængden, og de danske medier har internt aftalt spilleregler for, hvor meget man må citere fra hinandens nyheder, og de regler har DR tilsluttet sig.

Resultatet af dette pres fra dagbladene er højest, at DR får sværere ved at få nyhederne ud til de danskere, der har betalt licens. Samtidigt svækker det DRs mulighed for at være i kontakt med danskerne, og dermed muligheden for at skabe public service indhold og debat sammen med danskerne.

Dagbladenes uendelige kamp mod de nye digitale medier har stået på i nok 15 år. Det begyndte med at dagbladene forbød "dybe links" direkte til deres artikler - som det eneste sted i verden. Senere har de med held gjort det svært at finde nyheder på DRs regionale sider. Og nu skal man så logge ind for at læse gratis nyheder - blot fordi login er noget man bruger på betalingssites. Ingen faglig grund - blot fordi...

DR dominerer ikke markedet for netnyheder sådan som det påståes. Danskerne læser færre artikler på dr.dk end de gør hos mediehusene JP/Politikens Hus og Berlingske. Men DR har arbejdet fokuseret med medieudvikling i mange år, og er derfor i stand til at levere et rimeligt public service alternativ på nye medier.

Det er vel derfor vi betaler licens.

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-11-22-minister-presser-dr-til-at-indfoere-login-paa-netmedier

Kommentarer


          Mads Hansen
        s billede

Det er ganske enkelt latterligt


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Vi og vi... Jeg betaler ikke licens til DR.

Tilføj kommentar

Ja, dette er et dumt spørgsmål med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.
👍

Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.