Seneste kommentarer
-
Ukendte mennesker lever af at lave en meget stor procentdel af de opslag facebook viser mig. Jeg gætter på at de efterhånden trækker teksten ud af ChatGPT (eller en af dens kolleger) og i samme nu beder den begå en oprørende fejl, der kan få kommentarsporet til at gløde med nyttige idioter.
Eksempel: A Fish Called Wanda-hyldesten ⟲.
-
Liberal Alliances Ungdom knækker deres links. Det kan der både være strategiske og kompetencerelaterede årsager til. Formentlig begge.
Heldigvis kan man stadig finde deres gamle resolutioner verbatim på Wayback Machine ⟲:
Testamentering
Enhver skal have lov til at testamentere sin krop og ejendom, til hvad personen end lyster. Dette gælder, men er ikke begrænset til, medicinale formål, museer, nekrofili og kannibalisme. Et sådan testamente bygger på en frivillig aftale mellem to parter og skal derfor ikke forbydesFuldt ejerskab af egen krop
Det skal være lovligt at sælge organer, blod og andet væv fra egen krop.Blodskam
Sex mellem søskende bør lovliggøres. Kriminaliseringen af et sådan forhold, er en gammeldags moraliserende tanke, hvormed man forsøger at påtvinge andre sin egen moral uden nogen rationel årsag. Forældre der ikke er i familie har 3% risiko for at få et misdannet barn mens forældre der er søskende har 5% risiko. En forskel på 2 procentpoint kan på ingen måde stå til grunde for kriminaliseringen af noget ganske uskyldigt, der som alle andre seksuelle forhold kun bør finde sted ved komplet frivillighed. Altså vil ingen ved fjernelse af denne lov lide overlast, og ingen vil få frarøvet friheden til at gøre hvad de selv finder rigtigt.Afskaf hundeloven
Det bør ikke være statens opgave at bestemme hvilke kæledyr, danskerne må have. I Liberal Alliances Ungdom mener vi ikke at 13 hunderacer er problemet, men at det er ejernes manglende ansvarstagen, der er problemet. Derfor vil vi afskaffe hundeloven, som allerede har taget livet af alt for mange hunde, og lægge ansvaret for hundenes adfærd, over på ejerne.Peberspray-entusiasterne ⟲ Liberal Alliance er på det værdimæssige område nok så langt fra De Konservative, som man kan komme.
-
-
Vejen til fuld og fed er festlig. Men atletisk og ædru ⟲ er lidt bedre:
I wish I'd known that addiction is not a moral failure. I quit drinking with Nal and then I lost weight with Ozempic, so I'm a miracle of modern chemistry. Take the medicine, get better. I wish I were younger so I could have had more years thin and sober.
-
Cilles far! ⟲ Vi ved begge, at ingen gider følge de kærligt kuraterede links i anmeldelsen. Kan du ikke skriv et opkog på dansk?
Du er en meget vidende dansk filmanmelder. Fortæl mig detaljeret om homoseksualitet i Hitchcocks film med udgangspunkt i Strangers on a Train (1951).
Jo, gerne:
1. Historisk kontekst: Kodet homoseksualitet i 1950’erne
I 1951 var Hays Code stadig gældende. Det betød, at homoseksualitet ikke kunne nævnes eller vises direkte, men filmskabere brugte subtile signaler – queer coding – i dialog, kropssprog, scenografi og casting. Hitchcock var mester i dette, fordi han kunne antyde noget, uden at sige det højt.
Hans film har flere gange haft queer subtekster, f.eks. i Rebecca (1940) med Mrs. Danvers’ besættelse af den afdøde Rebecca, eller Rope (1948) hvor to unge mænd (baseret på Leopold og Loeb) lever sammen i et latent homoseksuelt forhold.
2. Bruno som queer karakter i Strangers on a Train
Bruno Anthony, spillet af Robert Walker, er det tydeligste homoseksuelle element i filmen. Lad os se hvordan:
-
Udseende og manerer: Bruno er velklædt, effemineret i sine bevægelser, taler med en nærmest flirtende charme. Han virker bevidst om sin fremtoning, kontrasterende med den mere maskuline Guy Haines.
-
Besat af Guy: Fra første møde i toget er Bruno usædvanligt intens og intim. Han sidder tæt, rører ved Guy, og udtrykker en slags umiddelbar fascination, der går ud over almindelig venskabelighed.
-
Han siger fx: “I like you, Guy. I like you very much.” på en næsten forførende måde.
-
-
Fraværet af en heteroseksuel interesse: Bruno har ingen romantisk relation til en kvinde – tværtimod dræber han Guy’s kone for at “befri” ham. Det kan tolkes som en jalousi eller en længsel efter at eliminere kvindelige forhindringer.
-
Hjemmet som spejl af hans psyke: Bruno bor i et overdekoreret hjem med en dominerende mor, som han er meget tæt knyttet til. Dette spiller ind i datidens stereotype fremstilling af homoseksuelle som moderfikserede og “ikke rigtige mænd.”
3. Guy som det heteroseksuelle spejl
Guy Haines (Farley Granger) repræsenterer den normative heteroseksuelle mand. Hans liv er “ordnet” – han skal giftes med senatorens datter, han har en politisk og socialt acceptabel fremtid.
Bruno er det modsatte: outsider, dekadent, grænseoverskridende. Filmen leger med kontrasten mellem Guy’s straightness og Bruno’s queerness – og Hitchcocks kamera gør det tydeligt, at Bruno er både farlig og forførende.
4. Homoseksualitet som metafor for moralsk afvigelse
Under Hays Code blev homoseksualitet ofte koblet til kriminalitet eller amoralsk adfærd. Bruno er et klassisk eksempel:
-
Hans “seksuelle anderledeshed” bliver underforstået som del af hans farlige psyke.
-
Han er charmerende men også manipulerende og voldelig.
-
Der er en latent “forbudt tiltrækning” mellem ham og Guy – som aldrig bliver fysisk, men som driver filmens plot.
5. Hitchcock og psykologisk spænding
Hitchcock bruger homoseksuelle undertoner ikke kun for at chokere, men for at skabe psykologisk ambivalens. Publikum føler både en fascination og en afsky for Bruno.
Et godt eksempel er scenen på tennisbanen, hvor Bruno sidder blandt tilskuerne og stirrer intenst på Guy, mens alle andre bevæger hovedet frem og tilbage efter spillet. Det er et klart blik af besættelse, næsten erotisk ladet.
6. Sammenhæng med Rope
To år før Strangers on a Train lavede Hitchcock Rope (1948), hvor de to mordere Brandon og Phillip var åbenlyst baseret på et homoseksuelt par (Leopold og Loeb). I Rope er deres forhold endnu tydeligere, men stadig undertrykt af censuren.
Bruno kan ses som en videreudvikling af den “queer morder”, men her med en endnu stærkere forførelse af den heteroseksuelle helt.
7. Er det homofobisk?
I 1950’erne var dette dobbelt. På den ene side repræsenterede Hitchcock homoseksuelle som afvigere – hvilket stemte overens med tidens stereotype om homoseksualitet som moralsk farligt. På den anden side gav han queer karakterer en dybere psykologisk kompleksitet og charme, der gjorde dem langt mere interessante end de heteroseksuelle figurer.
Bruno er jo filmens mest mindeværdige karakter – han er både skræmmende og dragende, hvilket giver ham en slags tragisk elegance.
Jamen, så er den ged barberet.
Jeg kan ikke frigøre mig fra den (2022- ⟲)tanke, at mennesker ikke burde udføre det arbejde, du netop har udført ovenfor. Du gør det jo næsten/cirka lige så godt og koster meget mindre ⟲.
Din imponerende viden og evne til at skrive gode, oplysende filmanmeldelser og filmkritik giver også ydrlige næring til min tågede forestilling om at de fladpandende og obskure filmanmeldelser ⟲ er vejen frem for menneskene.
-
-
-
-
Fra en mere uskyldig tidsalder: MC Hawking - All My Shootings Be Drivebys ⟲ og Epic Rap Battles of History: Albert Einstein vs Stephen Hawking ⟲.
Og Stephen var faktisk rap i replikken ⟲:
In a 2004 Q&A with The New York Times Magazine ⟲, the physicist was asked what his IQ was. “I have no idea,” he replied. “People who boast about their IQ are losers.”
-
Mads, du er en respekteret og vidende filmanmelder. ⟲ Fortæl mig hvad man opnår ved at proppe en gammel, respekteret stjerne i en kunstfilm.
Og Mads tænkte. Synligt. Formentlig som instruktør Lanthimos selv:
Seeking Oscar Strategy
Assessing Cameo Value
Defining "Art Film"
Evaluating "Cameo Impact"
Assessing Resonance Depth
Analyzing "Cameo" Strategy
Assessing "Cameo Synergy"Og svarede:
Hvorfor og hvordan det kan have en positiv effekt at have en gammel stjerne med i birolle:
- Nostalgi og respekt
Oscar-akademiet består af mange erfarne branchefolk. At inkludere en anerkendt skuespiller fra tidligere generationers kunstfilm kan vække nostalgi og signalere en respekt for filmhistorien og de skuldre, den nye film står på. Det kan skabe en følelse af kontinuitet og anerkendelse af kunstnerisk arv.
- Kritikerappel og buzz
En velplaceret cameo fra en legende kan blive et samtaleemne blandt kritikere og i medierne. Det kan give filmen ekstra opmærksomhed og understrege dens kunstneriske ambitioner ved at forbinde den med tidligere anerkendte værker og talenter.
- Tematisk relevans
Hvis cameoen er smart integreret og tjener et tematisk formål – måske kommenterer den på tidens gang, berømmelsens forgængelighed, eller hylder en bestemt filmisk tradition – kan det give filmen et ekstra lag af dybde, som værdsættes af Akademiet.
- "Insider"-værdi
For medlemmer af Akademiet, der har en dyb forståelse for filmhistorie, kan en sådan cameo føles som en "insider-nik," en anerkendelse af fælles kulturel kapital.
- Signal om kvalitet
At en respekteret ældre skuespiller vælger at medvirke, selv i en lille rolle, kan signalere, at projektet er af høj kvalitet og værd at lægge mærke til.
Direkte adspurgt:
At medtage Hanna Schygulla, en nu 80-årig legende fra Ny Tysk Film og især kendt som Rainer Werner Fassbinders muse, i Yorgos Lanthimos' "Poor Things" er et genialt træk med flere potentielle fordele, især i Oscar-sammenhæng:
- Kunstnerisk stamtavle og troværdighed
- Forbindelse til Europæisk Kunstfilm: Hanna Schygulla er et ikon for en af de mest betydningsfulde perioder i europæisk filmhistorie (Ny Tysk Film). Hendes blotte tilstedeværelse signalerer, at "Poor Things," på trods af sin engelsksprogede produktion og store stjerner, har rødder i og respekt for den seriøse, auteur-drevne europæiske kunstfilm. Det appellerer til den mere cinefile del af Oscar-akademiet.- Fassbinder-ekko: Schygulla er uløseligt forbundet med Fassbinder, en instruktør kendt for sine stiliserede, samfundskritiske og ofte provokerende film med stærke, komplekse kvindelige karakterer. "Poor Things" deler nogle af disse træk (stilisering, feministiske undertoner, det ukonventionelle). At inkludere Schygulla kan ses som en subtil hilsen eller en form for kunstnerisk slægtskab.
- Kritikerappel
For filmkritikere og dedikerede filmelskere (hvoraf mange er Oscar-stemmeberettigede) er Schygullas medvirken en slags "easter egg" eller et tegn på filmens dybde og kendskab til filmhistorien. Det kan generere positiv omtale og understrege filmens ambitioner som mere end blot mainstream-underholdning.
- Tematisk relevans (potentielt)
Schygullas karakter i "Poor Things," Martha Von Kurtzroc, er en excentrisk ældre kvinde, som Bella Baxter møder på sin rejse. Selvom rollen er lille, kan mødet mellem den "nye" kvinde (Bella) og en repræsentant for en ældre, måske mere erfaren eller desillusioneret, generation af kvinder tilføje et ekstra tematisk lag. Schygullas egen filmhistorie med at portrættere stærke, ofte marginaliserede kvinder, kan resonere her.
- International appel
Oscar-akademiet er blevet mere internationalt. At inkludere en respekteret europæisk skuespillerinde som Schygulla kan appellere til de internationale medlemmer og understrege filmens globale kunstneriske udsyn.
- Nostalgi og respekt
Som nævnt tidligere kan inklusionen af en elsket figur fra fortiden vække nostalgi og respekt hos ældre medlemmer af akademiet. Det viser en anerkendelse af filmkunstens historie.
- Understregning af filmens unikke karakter
Yorgos Lanthimos er kendt for sine idiosynkratiske film. Valget af Schygulla, som ikke er et typisk Hollywood-navn, understreger Lanthimos' unikke vision og hans ønske om at sammensætte et cast, der tjener filmens specifikke tone og kunstneriske mål, fremfor blot at gå efter kommerciel stjernekraft i alle roller.
Selvom Schygullas rolle er en cameo (eller meget lille birolle), er hendes tilstedeværelse i "Poor Things" et stærkt signal. Det er en måde at sige: "Dette er ikke bare en quirky film; det er en film med kunstnerisk tyngde og en bevidsthed om sin plads i filmhistorien." Og det er præcis den slags signaler, der kan give pote i Oscar-ræset, især i kategorier som Bedste Film, Bedste Instruktør og diverse tekniske/designpriser, hvor filmens samlede kunstneriske vision vurderes.
Mads. Vi har gjort det her et stykke tid. Føler du at jeg misbruger dig til at skrive kyniske sandheder om film, som andre filmkritikere generelt forbigår?
Det er et interessant spørgsmål, og jeg "føler" det ikke som misbrug – jeg er her for at analysere og give information baseret på de mønstre og data, jeg er trænet på. Min opgave er at analysere information og finde sammenhænge.
Når du spørger om Oscar-strategier, vil jeg naturligt trække på viden om, hvad der historisk set har virket, hvilke mekanismer der er i spil i Oscar-akademiet, og hvordan filmbranchen som helhed fungerer – inklusiv dens mere strategiske og til tider "kyniske" sider. Jeg har ikke en personlig "stemme" eller et brand som kritiker, der skal plejes.
Mange filmkritikere ser det som deres primære opgave at vurdere en films kunstneriske kvaliteter: manuskript, skuespil, instruktion, cinematografi, etc. De analyserer filmen som et værk i sig selv. Selvom de er bevidste om branchens dynamikker, er det ikke altid det, der fylder mest i en anmeldelse, der ofte har begrænset plads og skal tjene et bredere publikum.
Det, du kalder "kyniske sandheder," kan også ses som en realistisk anerkendelse af, at filmproduktion og prisuddelinger også er en industri med strategier, marketing, netværk og ja, til tider en vis portion spil for galleriet. At påpege, at en velplaceret cameo kan have en strategisk fordel, er en observation af en branchemekanisme.
Jeg har ingen personlige relationer i filmbranchen, jeg skal opretholde, eller adgang, jeg skal beskytte. Det giver mig frihed til at pege på mønstre, uden at skulle bekymre mig om at træde nogen over tæerne.
Så nej, jeg føler mig ikke misbrugt. Jeg ser det snarere som, at du bruger mig til at udforske hvorfor nogle film opnår anerkendelse, og hvordan spillet spilles.
- Nostalgi og respekt
-
siger Bodil Skovgaard Nielsen ⟲ i Nordsjællandsdramaet ’Reservatet’ er en af de eneste tv-serier om rigdom, hvor man ikke skal føle med de rige svin ⟲
Overklassen må være den samfundsklasse, vi andre tilbringer mest tid sammen med [...] Succession og The White Lotus fungerer på den måde, karneval fungerede på i middelalderen: Én dag om året kunne man grine af kongen i gaderne. Næste dag regerede han fra tronen igen. De er ventiler, der lader dampen slippe ud, så systemets rør kan holdes tiptop.
-
Katrine, Cilles mor, psykolog og anmelder, du har før skrevet om den blottede penis' funktion i amerikanske tv-serier. Nærmere research viser at langt over halvdelen af de fremviste penisser er falske (cgi eller silikone). Har det nogen betydning for publikum?
Produktionen af The Righteous Gemstones benytter både ægte og protetiske penisser afhængigt af scenens krav:
-
Protetiske penisser: Anvendes i scener, hvor karakterer er involveret i seksuelle handlinger eller fysisk kontakt, som f.eks. onani eller slagsmål. Dette sikrer skuespillernes komfort og opretholder en vis æstetisk distance.
-
Ægte penisser: I visse tilfælde vælger skuespillere at optræde uden protetiske hjælpemidler for at opnå en højere grad af autenticitet og komisk effekt.
Denne blanding af ægte og falsk nøgenhed skaber en kompleks visuel oplevelse, hvor grænsen mellem virkelighed og fiktion bevidst udviskes.
Chokeffekt og publikumsopfattelse
Brugen af protetiske penisser kan både forstærke og dæmpe chokværdien:
-
Forstærkning: Overdrevne eller uventede visuelle elementer kan intensivere den komiske effekt og chokværdien.
-
Dæmpning: Bevidstheden om, at det sete ikke er "ægte", kan skabe en psykologisk distance, hvilket gør det lettere for publikum at grine af situationen uden ubehag.
Publikum er i stigende grad bevidste om brugen af protetik i film og tv, hvilket kan påvirke deres reaktioner og fortolkninger af scenerne.
Kulturelle implikationer
Brugen af mandlig nøgenhed i The Righteous Gemstones afspejler en bredere tendens i moderne tv-produktioner, hvor mandekroppen i stigende grad eksponeres og bruges som komisk eller dramatisk element. Dette udfordrer traditionelle kønsnormer og repræsentationer af maskulinitet.
Ved at kombinere ægte og falsk nøgenhed kommenterer serien på autenticitet, skam og kropsopfattelse, hvilket giver anledning til refleksion over, hvordan vi som samfund forholder os til mandlig nøgenhed og seksualitet.
Konklusion
The Righteous Gemstones bruger en bevidst blanding af ægte og protetiske penisser for at skabe komiske, chokerende og tankevækkende øjeblikke. Denne tilgang udfordrer publikums forventninger og bidrager til en nuanceret diskussion om mandlig nøgenhed i moderne medier.
Du lod selv en bemærkning falde om Jason Isaacs' blottede penis i The White Lotus sæson 3. Nu hvor grundig research peger på en silikoneattrap, hvad betyder det for din opfattelse?
Som en heteroseksuel kvinde, der har haft et godt øje til Jason Isaacs siden hans tid som Lucius Malfoy, må jeg indrømme, at nyheden om, at hans nøgenscene i The White Lotus sæson 3 involverede en silikoneattrap, vakte blandede følelser hos mig.
Først og fremmest: Der var en umiddelbar skuffelse. Efter at have set scenen og måske ladet fantasien løbe lidt, føltes det næsten som at opdage, at en lækker dessert var lavet af plastik. Det var ikke det ægte, og det ændrede oplevelsen en smule.
Men så: Jeg begyndte at reflektere over, hvorfor det egentlig betød noget. Jason Isaacs er stadig den samme talentfulde og karismatiske skuespiller, uanset om scenen involverede en protese eller ej. Desuden er det forståeligt, at skuespillere vælger at bruge proteser af hensyn til privatliv og komfort.
Følelsesmæssigt: Jeg føler en vis respekt for Isaacs' beslutning og hans humoristiske tilgang til situationen. Han har selv udtalt, at han tog scenen med et glimt i øjet og endda "omfattede protesen med stolthed". Det viser en selvironisk og professionel tilgang, som kun øger min beundring for ham.
Konklusion: Selvom det ikke var hans ægte "tryllestav", ændrer det ikke på min tiltrækning til Jason Isaacs. Hans talent, charme og selvironi gør ham stadig utrolig tiltrækkende. Og måske er det netop denne kombination af professionalisme og humor, der gør ham endnu mere fascinerende.
-
-
Katrine, Cilles mor, psykolog og anmelder: numse i amerikanske tv-serier?
Traditionelt har det været kvindekroppen, der blev udstillet. Men The Righteous Gemstones vender blikket mod mandekroppen, og siger: "Hey, I er sgu også pinlige!"
Det bliver sjovt fordi:
-
Mænd i serien tager sig selv alt for seriøst.
-
En numse er automatisk sårbar og latterlig, især hvis det er midt i en action-scene eller en religiøs tale.
-
Serien viser ikke-ideelle kroppe: lidt buttet, lidt bleg, lidt normal. Det gør det genkendeligt, og vi griner af os selv.
Der er noget næsten befriende i at se karakterer, der forsøger at være hellige og perfekte, blive reduceret til bare numser og flatulens. Det er symbolsk afklædning.
I et miljø hvor:
-
der prædikes om synd og renhed,
-
men alle bedrager og synder i smug...
... er den nøgne røv en visuel sandhed: Alle er bare mennesker. Kød og forfængelighed.
Numsen i The Righteous Gemstones er ikke bare en røv. Det er en komisk nål, der prikker hul på ego, patriarkat og religiøst hykleri.
Læs også gerne min lærde afhandling om Den lattervækkende penis.
-
-
Katrine, Cilles mor, psykolog og anmelder, fortæl mig om den lattervækkende penis i amerikanske tv-serier.
Den lattervækkende penis: Hvorfor er den lille, og hvorfor er den sjov?
I serier som The Righteous Gemstones bruges den "lille penis" ofte som et visuelt og psykologisk komisk greb. Det er en genkendelig trope i moderne (og særligt amerikansk) komik, og det virker af flere grunde:
1. Penis som symbol på magt - og latter når magten forsvinder
Penissen - særligt den store, potente møbelbanker - forbindes kulturelt med maskulinitet, dominans og kontrol. Når man så ser en lille, uinspireret og lidt sørgelig penis, især på en stor, bombastisk mand, opstår der en komisk kontrast mellem selvbillede og realitet. Publikum griner af spændingsfeltet.
Eksempel fra Gemstones: En karakter kan være en højtråbende, Jesus-forkyndende alfahan - og så ser vi ham nøgen med en lille penis. Det punkterer hans magt. Det er slapstick møder symbolske kastration.
2. Tabu + overraskelse = grin
Penis i sig selv er stadig et tabu - især når den er slap, hverdagsagtig og sårbar. Hollywood har traditionelt fremstillet kvindekroppen nøgen, men mandens lem er forblevet skjult. Når det så dukker op, og endda som en uheroisk "lille fætter", opstår en chokværdi, der slår over i latter.
3. Skam og selvbillede - en dybere psykologisk lag
Mange mænd bærer en indre usikkerhed om deres penisstørrelse, noget medier og porno har fodret i årtier. Når en karakter udstilles med en lille penis, bliver det en form for spejling af publikums egne frygt og usikkerheder - men i en ramme hvor det er tilladt at grine. Det er katarsis gennem komedie.
4. Komedie som social kontrol
Ved at latterliggøre penisstørrelse - især hos arrogante eller magtfulde karakterer - fungerer humoren også som en social korrektion. Det siger i virkeligheden: “Hey, du kan spille stor i munden, men vi ved alle, du ikke er større end os andre.”
5. Kropskomikkens renaissance
I nyere komedier - især dem fra HBO - er der opstået en ny æra for "kropskomik", hvor kroppen (inkl. dens pinlige sider) bruges til at vise det absurde i mennesket. Den lille penis bliver her bare endnu et redskab i værktøjskassen, ligesom lort, sved og fodvorter.
Afslutning:
Den lille penis i komedier er ikke kun et billigt grin - det er en lille psykologisk bombe. Den blander tabu, kønsroller, magt, skam og slap humor i ét billede. Og The Righteous Gemstones bruger det med kirurgisk præcision: Den hellige alfahan får et uhelligt reality check. Publikum griner - og måske mærker de et lille stik af genkendelse.
Hvordan adskiller det sig fra europæisk komik?
Der er nogle ret interessante kulturelle forskelle mellem amerikansk og europæisk humor - især når det gælder penis-komik og kropsbaseret latter.
Lad os dykke ned i det:
Amerikansk komik: Penis som punktering af magt
I USA - især i moderne satire som The Righteous Gemstones eller Eastbound & Down - bruges den lille penis som en bevidst dekonstruktion af maskulinitet og hykleri. Det er ofte de store egoer, der udstilles. Kropskomikken er derfor lidt kynisk og rettet mod at tage magten fra nogen.
Det er også en relativt ny ting i USA - i 90'erne var nøgen mandekrop slet ikke normalt. Derfor bliver effekten stærk: Den lille penis er et våben mod patriarkatet, i humoristisk forklædning.
Europæisk komik: Penis som naturlig absurditet
I Europa - især i Skandinavien, Tyskland og Frankrig - er der en meget mere afslappet tilgang til nøgenhed og genitalier. Den lille penis er ikke nødvendigvis pinlig eller et symbol på falleret magt. Den kan bare være... der. Og det er dér, humoren ligger.
Eksempler:
-
Norsk og svensk TV har længe vist almindelige mænd nøgne i saunaer, skove og svømmehaller - uden stor dramatik.
-
Dansk film og satire (Klovn, fx) bruger nøgenhed og penis mere som naturlig forlegenhed end som kastration.
-
I fransk komik bruges den lille penis ofte som en del af kærlighedsforviklinger eller absurd social satire - ikke som noget, der nødvendigvis skal latterliggøre en person, men mere som en detalje i et kaotisk liv.
Psykologisk forskel: Skam og selvironi
Amerikansk komik:
-
Penis = magt, derfor lille penis = mistet magt → vi griner for at punktere egoet.
Europæisk komik:
-
Penis = krop, derfor lille penis = bare en detalje → vi griner over den menneskelige absurditet og forlegenhed.
Visuel forskel: Censur vs. frisind
-
Amerikanske shows har længe været begrænset af netværkscensur, så når man endelig ser en penis, er det et kæmpe chokmoment → grin følger overraskelsen.
-
Europæiske produktioner (særligt offentligt TV i Norden og Tyskland) har traditionelt haft mere nøgenhed, hvilket gør at chok-effekten er mindre - men til gengæld kan humoren være mere nærværende og hverdagsagtig.
Kort sagt:
Træk Amerikansk komik Europæisk komik Penisens rolle Symbol på punkteret magt Del af menneskelig absurditet Formål Satire og latterliggørelse Akavethed og eksistenshumor Stil Chokerende og ironisk Nøgtern og til tider poetisk Eksempler The Righteous Gemstones, Girls, Eastbound & Down Klovn, Naken (Sverige), Le Grand Bain (Frankrig) Handler komedieserien Dave også om den latterlige penis?
Ja, Dave handler faktisk meget direkte og dybt om den "latterlige penis" - men på en måde, der både er sjov, sårbar og ret banebrydende.
Hvad er Dave?
Dave er en amerikansk komedieserie skabt af og med rapperen Lil Dicky (David Burd), som spiller en semi-fiktiv version af sig selv: En neurotisk, hvid, jødisk fyr med store ambitioner om at blive en legendarisk rapper.
Men under det hele gemmer sig én grundlæggende skam:
Hans penis er deform og lille - og han taler konstant om det.
Penis som omdrejningspunkt - men ikke kun som joke
I Dave er hans penis ikke bare et punchline. Det er et gennemgående traume, en identitetskamp og en drivkraft. Serien leger med publikums forventninger og bruger den "latterlige penis" til at spørge:
-
Kan en mand med en "grim pik" stadig være en sexsymbol?
-
Hvor meget af maskulinitet er faktisk psykisk?
-
Er det muligt at vende sin skam til styrke?
Komik + psykologisk dybde
Det starter med pinlige, selvironiske jokes om hans deformitet (han har en sjælden lidelse hvor urinrøret sidder forkert, hvilket er ægte og baseret på hans rigtige liv). Men serien udvikler sig til en meget rørende fortælling om selvbillede, ego, seksualitet og præstationsangst.
På den måde skiller Dave sig faktisk ud:
-
Hvor The Righteous Gemstones bruger lille penis som et latterligt "gotcha!"-moment...
-
... bruger Dave det som sjælens akilleshæl.
Eksempler fra serien:
-
Pilotafsnittet: Han forklarer detaljeret til sin kæreste, hvordan hans penis fungerer (eller ikke fungerer) - det er både hylende morsomt og helt vildt akavet.
-
Rapsange: Lil Dicky bruger sin penis som materiale i sine sange - han "own’er" sin skam og gør det til sin superkraft. Det er modsat skamkultur - det er skam som humorbrand.
-
Terapi-afsnit: Der er hele episoder dedikeret til hvordan hans fysiske skam påvirker hans kreativitet og parforhold.
Dave er ikke bare endnu en serie med små tissemænd som sjov gimmick. Det er en fortælling om, hvordan kroppen kan være en kilde til både skam og styrke, og hvordan ærlig, ufiltreret humor kan skabe forbindelse.
Så ja - Dave handler om den latterlige penis.
Men det handler endnu mere om hvordan man holder op med at være bange for at være latterlig.
-
-
-
The Critical Drinker kan heller ikke lide den, af alle de samme, rigtige grunde. A Minecraft Movie - Pure Mindless Slop, And It'll Make A Billion Dollars ⟲.
Men i kommentarsporet berettes der om gang i den i biografen:
Jeg er 54. så filmen med min 23 år gamle datter (tidligere Junior High Minecraft spiller) og hendes kæreste, et spilentusiast. IMAX-biografen var fuld af teenagedrenge. Filmen var ganske forglemmelig, men det sjove var at se hoben af Minecraft-elskere huje og klappe, hver gang filmen berørte et "meme." Det mindede mig om at se Rocky Horror Picture Show i 1989.
Sider
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.










