"Hvis jeg på en alm.
"Hvis jeg på en alm. hverdag hopper i bilen og kører tur/retur på arbejde, har jeg tilbagelagt ~90km. når jeg medregner alle udgifter til bilen (afdrag, forsikring, afgift & brændstof) koster det mig ~1,7kr/km, dvs. turen koster mig 153kr... dette tager 1-1,5time dagligt.
Når jeg engang imellem tager toget på arbejde skal jeg samtidig med en bus i hver ende, dette koster mig samlet 216kr tur/retur... og tager mig 2-2,5 time dagligt."
Togtrafikken bliver dyrere og dårligere. Biltrafikken bliver kun dårligere.
Ingeniørens bedste hjerner (dem i kommentarsporet?) kan heller ikke finde en løsning.
http://ing.dk/artikel/biltrafikken-vokser-32-gange-saa-hurtigt-som-togtrafikken-180965
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Kommentarer
Diskussionen er lang, men ikke fuld af indlysende muligheder: http://ing.dk/blog/256-mia-selvkoerende-biler-180743
I dine udgifter til bilen, mangler der afskrivning af bil. En bil mister meget i værdi.
Det tager mig 50-90 minutter dagligt at komme til og fra arbejde via bil.
Skulle jeg med offentlig transport ville det hedde ca. 200 minutter (3 timer og 20 minutter).
Jeg ville ønske, at jeg kunne tage offentlig transport, men har ikke tid til det pga. afstanden/transporttiden mellem arbejde og hjemmet. Skulle vi flytte tættere på arbejdet ville det have store konsekvenser for alle i familien i forbindelse med pasningsmuligheder og netværk - og ville sikkert kræve en bil den anden vej pga. hustruens job.
Flemming Nielsen, det er Herr Buhrkall, der i kommentarsporet til artiklen sammenregner "afdrag, forsikring, afgift & brændstof".
Jeg har været for doven/rig til at regne på min bil. Men værditab+forsikring+afgift koster et eller andet om måneden uanset om man kører eller ej.
Begynder man at køre i bilen er der beskedet ekstra værditab, og en mærkbar stigning i vedligeholdelsesomkostninger og benzinudgifter.
To måder at se sit bilejerskab på
1 km/måned = 1.500 kr. pr. km
501 km/måned = 4 kr. pr. km
1501 km/måned = 2 kr. pr. km
Vælg mellem tog og bil (på en strækning+tidspunkt hvor begge transportformers ulemper er i bund):
100 km. med tog: 150 kr., 2 timer
100 km. med bil: 65 kr., 1 time
Jo dårligere den kollektive trafik bliver, jo relativt bedre bliver det at sidde i sin lille potte og spy co2 ud i timevis hver dag.
Men flere billige, i-brug-1-time-pr-døgn biler er, efter min bedste overbevisning en for beskeden national trafikambition.
Jeg er helt enig, Erik Nicolaisen Høy og havde 20 gode år uden bilejerskab jvf. http://vertikal.dk/a25#steven-tilfoejer
Men på det seneste skal jeg/familien lave så meget så mange uservicerede steder, at en bil er den eneste fornuftige mulighed. Heldigvis for mig har kortsynede, uambitiøse regeringer gennem de sidste mange år gjort det billigere og billigere at eje bil.
Og Danmark blev selvforsynende med olie, fødevarer, videreuddannede unge, elektroniske betalingsmidler osv. Udelukkende på grund modige politikere. Jeg savner de modige politikere.
Nogle mennesker vil bare have "ret " http://www.altinget.dk/artikel/regeringen-vil-sloejfe-milliard-beloeb-til-kollektiv-trafik
Tilføj kommentar