Hybridbiler er ikke grønne nok
En hybridbil er en benzinbil, der altid slæber et tungt batteri og nogle elektromotorer rundt. Det giver dårlig brændstoføkonomi.
En hybridbil er en el-bil, der altid slæber en stor servicekrævende benzinmotor med sig. Det giver dårlig brændstoføkonomi.
Ingeniøren og Politiken er enige. Folk køber dog 1,85 ton Kugaer i massevis. Ford skriver om 71 km på literen. Men det er altså ikke økologiske sommerfugle, der skubber bilen til de præstationer. Det er en blanding af kulsort og grøn strøm.
En hybridbil byder på mere der skal forsikres, vedligeholdes og repareres end ønsket.
En ren el-bil er enklere, kræver mindre service, har bedre driftsøkonomi og mindre klimaaftryk.
Og til de nysgerrige: En brintbil er en el-bil, der har et lille brint → el kraftværk under motorhjelmen. Den er bedre end en benzin/diesel/hybrid-bil fordi den har et mindre klimaaftryk (brint kan produceres grønnere end benzin) og kørslen i den formentlig betyder færre penge til (slyngler i) olieproducerende lande. Men i praksis kan brintbiler ikke betale sig. Det er langt lettere blot at have en almindelig el-bil.
Opdatering 02.01.2023: biludlejlningsfirmaet Hertz tjener gode penge på at have skiftet til el-biler. Meget færre dele og meget, meget færre bevægelige dele er den simple forklaring. Brintbiler minder mere om hybridbiler.
Det er i øvrigt en god idé at følge økonom og teknooptimist Noah Smith.
Opdatering 19.05.2023: El-biler holder væsentligt længere end benzin-biler og ifølge de store optimister kommer vi nærmere det herlige mål Transport As A Service.
Gomores nøglefri biludlejning udnytter allerede nationens transportresurser bedre.
Folk, der kører råddent, har også sværere ved at skade en el-motor end de meget mindre robuste benzin-motorer. De kan dog slide bremserne hurtigere op.
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Tilføj kommentar