Årets første tudereklame: The power of photos

De er et bredt udsnit af befolkningen. De har aldrig mødt hinanden.

Der er en forsøgsleder med autoritet.

Der er teknologi.

Sarte pianotoner. Strygere. Den første tåre triller efter 88 sekunder. Stadig delikat indrammet af afventende klimpren og tiltagende strygersovs.

Det slutter med triumferende musik. Forsøgsdeltagerne krammer hinanden! De er lykkelige over at besidde den ny viden! At være kommet tættere på hinanden!

Se den før din Facebook-nabo .

Det er Canon, der har lavet endnu en variation over den forlorne nye standard.

... Hvilket minder os om, 2016s største forlorne tudehit.

 

The DNA Journey

"Deltagerens ansigt skal være vendt mod kameraet og i billedet gennem hele videoen, dog er korte følelsesudbrud, som får deltagerens ansigt til at vende væk fra kameraet, tilladt. Deltageren skal tale højt på engelsk gennem hele videoen. Indsendte videoer, hvor deltagernes ansigt ikke er synligt i billedet, eller hvor det talte sprog ikke er engelsk, vil ikke være berettiget til præmier i Fase To."

"Det centrale kriterium for bedømmelse af de gyldige bidrag er deltagerens entusiasme, veltalenhed og udtryk, når deltageren læser sine DNA-resultater højt. Juryen vil også se efter følelsesmæssige udbrud, referencer til familiehistorier og historiefortællingens kvalitet. Engelsk grammatik er ikke et nøglekriterium for bedømmelsen."

Der er ikke noget som kærligheden mellem et stort firma og en lille konkurrencedeltager .

Som jeg husker The DNA Journey:

To casting-bureauer, København og London. 67 skuespillere/modeller. 15 kan måbe/græde fyldestgørende.
Optaget på spillestedet Vega i København april 2016.
Instrueret af Jesper Rønde, manden bag Freedom Fighters (frygtelig reklame, se senere).
Glat løgn med svag feelgood.
Bureauet udtaler, at de ikke skal tjene penge, men forandre verden.
Journalisten tager det for pålydende og slutter undersøgelsen .

Momondos dygtige SoMe-redaktør interagerer 24/7 med målgruppen på Facebook. Lær mennesket at kende .

Claus indvendte "Men... det er stadig de castedes egne DNA-tests ud fra beskrivelsen? Så er det jo ikke løgn - bare kun om nice-looking-people."

Ja, det er de castedes egne DNA-tests og de har formentlig brugt take 3, take 1, take 4 i det endelige produkt. Og eftersom skuespilleren, der spiller forhørsleder/videnskabskvinde ikke har et falsk navn eller en falsk titel, er det heller ikke 100% falsk. Og når SoMe-redaktøren anbefaler alle de gamle koner i kommentarsporet at deltage i konkurrencen - selvom de aldrig ville kunne grimmassere fyldestgørende eller besnære/fascinere firmaets målgruppe behørigt - er det heller ikke rigtig fup. Det er bare en varm copy&paste-samtale mellem en SoMe-redaktør og civile.
Så nej, det er ikke sort løgn-løgn, for alt er så vagt.

Jeg synes nu alligevel, at det samlet set er forløjet. Jeg tror ikke på at mennesker kan sidde og græde over procentsatser.

Tilbage på forbrugersiden af grædereklamen: på Momondos FB-side og i EB-artiklen, kan man se, at det er vigtigt for Maren i Kæret og Sofie Stempelur, at det er rigtige mennesker med rigtige følelser i grædereklamen.
Som dekonstruktør af 3. grad overrasker det mig ikke at det er skuespillere og amatørskuespillere, der er betalt for jobbet.
Videre synes jeg, at det ville være synd, hvis alle de gamle koner sad og græd og skar ansigter af kameraet derhjemme i håbet om at vinde en stor rejse. Jeg tror ikke, at de anses for at tiltale Momondos målgruppe og dermed er al græderiet og måberiet spildt møje.
Og ingen, udover altså skuespillere, kan sidde og tude over procentsatser.
Jeg har testet mig selv med en deklaration af næringsindhold på hhv. kiks og letmælk. Ikke én tåre.
Men jeg kunne selvfølgelig gå lidt tættere på mig selv, låne en moderne vægt  og se om jeg kunne tude over højde, vægt, fedtprocent, hvis jeg troede at der var den mindste chance for at et reklamebureau ville præmiere en ukarismatisk, midaldrende mands tårer.

Og jeg ved godt, at det er livsspilde at harcelere over en forholdsvis harmløs grædereklame. Jeg tror, at jeg kan gøre folk klogere ved at stille et par spørgsmål efter knærefleksreaktionen ("Kunne du græde over procentsaterne?" "Ville en DNA-test i et elimination show-miljø virkelig have forhindret eks-jugoslaverne i at gå i flæsket på hinanden? Belfast-beboerne?"). Men jeg ved godt, at det er spild af tid. Folk, der er mod racisme og chauvinisme (og det er de fleste fornuftige mennesker) æder det råt og deler og er ligeglade med at blive klogere på nogle tekniske ting.

JP og Ritzau fik dog kolde fødder .

DNA Journey var efterfølgeren til den mega-forlorne Freedom Fighters .

Og slutteligt: man kan også få den slags i Pixar-aftapning: Heinz vs. Chipotle .

Opdatering 06.02.2022: Jeg har nu fået svaret på en af mine søskendes DNA/fantasi-baserede "Hvor kommer 1/32 af dine forfædre m/k fra"-tests. Som ventet fældede jeg ikke en eneste tåre, da jeg så mine/vores procentsatser. Fint at få det testet i virkeligheden.

Tilføj kommentar

Ja, dette er et dumt spørgsmål med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.
👍

Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.