Ultrapersonligt it- og kulturstof for noble fritænkere
Nå, hvad er så mest benzinøkonomisk: en hjulstørrelse på 40 eller 46 cm?
Nå, hvad er så mest benzinøkonomisk: en hjulstørrelse på 40 eller 46 cm?
Det mindre hjul er faktisk mere benzinøkonomisk. Ikke lige noget man havde regnet med efter at kørt på cykler med hhv. lille og stor hjulstørrelse.
Forskellen er ikke mange procent (max. 5%) men den er der konsekvent, siger virkelighedens målinger.
Prøv at vælge en bil og lege med hjulstørrelse her
http://www.dsautomobiles.de/markenwelt/nutzungsverbrauch.html ⟲
Groupe PSA, NGO, Nichtregierungsorganisationen, T&E, FNE, Verbrauch, nachhaltige Mobilität
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Kommentarer
Om målingerne fra det virkelige liv
ing.dk - Fransk bilproducent fremlægger data: Så meget snyder benzintallene - Ingeniøren ⟲
Forklaringen
sciencefocus.com - What's the most energy-efficient car wheel size? ⟲
Relateret diskussion om størrelse af cykelhjul
physics.stackexchange.com - Optimal size for a bike tire ⟲
Særligt om benzinmotorer
en.wikipedia.org - Brake specific fuel consumption - Wikipedia ⟲
Lidt overraskende kan man også spare lidt benzin med vilde accelerationer
ing.dk - Hvordan accelererer man benzinøkonomisk? - Ingeniøren ⟲
Særligt om bjergkørsel
ing.dk - Benzin-økonomi og bjergkørsel? - Ingeniøren ⟲
Andre ulemper ved de store fælge + lavprofildæk (handler det typisk om) er længere accelerationstider, og lavere komfort.
Er I to sikre på at det er hjulstørrelsen som gør forskellen?
Her en test, som på samme bil sammenligner kombinationer af mindre lettere fælge+dæk med større og tungere. Så hvis bredde og vægt tæller med i "hjulstørrelse", ser sagen ud til at være klar.
caranddriver.com - Effects of Upsized Wheels and Tires Tested - Tech Dept. ⟲
Du begynder at nærme dig Johnnie Hougaard Nielsen. Jeg er ikke uenig i at valget af hjul har betydning. Mit problem er når man uakkurat beskriver at det er hjulets størrelsen som er årsagen, når det i virkeligheden er hjulets masse.
Tjah, større hjul (incl bredde) giver alt andet lige tungere hjul, samt en mindre god vægtfordeling (sammenlignet med mindre hjul med samme vægt), så det er ligeså "uakkurat" at påstå at "det i virkeligheden er hjulets masse". Det er en kombination af sammenfiltrede faktorer, hvor den mest rammende kortform er at tale om hjulets størrelse.
Tilføj kommentar