Netflix har fået en konkurrent, der ikke hedder HBO og ikke streamer noget nogen steder.

Steven 🌞 Snedkers billede
Af Steven 🌞 Snedker den 24. oktober 2012 - 16:40 [11]

Netflix har fået en konkurrent, der ikke hedder HBO og ikke streamer noget nogen steder.

http://www.blockbuster.dk/blockbusterunlimited

Kommentarer


          Ricco Førgaard
        s billede

Hvad?! Skal jeg BEVÆGE mig efter nye film? Dette er vist et produkt for de få, der har en Blockbuster som nabo og stadig ejer en DVD-afspiller.


          Chris Alban Hansen
        s billede

Det er da vist et produkt, der kommer 15 år for sent. Hvad bliver det næste? At vi får en moviebox med abonnementet?


          Chris Alban Hansen
        s billede

Vi står midt i den digitale revolution, og jeg synes, det er svært at konkludere på nu.

Enten skal Netlix og Spotifys forretningsmodeller blot bundfælde sig hos forbrugerne, så de ikke vakler mellem dvd og streaming. Eller også er forretningsmodellerne blot et mellemled til dét, der bliver fremtidens underholdningsudbyder.

Jeg tror, at Spotifys gratisprodukt med reklamer ikke er vejen til sorte tal på bundlinjen, mens Netflix blot er ude i et mindre stormvejr. Med andre ord: Netflix kommer igen, mens Spotify må overveje, hvordan de sikrer en indtjening direkte fra forbrugerne og ikke fra annoncørerne.

Steven Snedkers billede

Annoncer eller ej har både Netflix og Spotify det problem at rettighedshaverne vil have 110 kroner hver gang tjenesten har tjent 100. Spotify har set ud til at kunne dø af det i lang tid (aldrig overskud og http://news.cnet.com/8301-1023_3-57526690-93/is-spotifys-business-model-broken/ )- det er på ingen måde unaturligt at indholdstjenester dør af licensudgifter

http://www.techdirt.com/articles/20120806/02101019939/another-music-service-shuts-down-blames-ridiculous-licensing-fees.shtml

Politikerne kunne måske hjælpe tjenesterne ved at fratage rettighedshaverne nogle af deres privilegier - altsammen naturligvis for samfundets og kulturens bedste: https://plus.google.com/u/0/112786534420585287262/posts/bPTVCdki6Xb

Steven Snedkers billede


          Chris Alban Hansen
        s billede

Angående rettigheder, så har jeg sagt det til ministeren (og musikredaktøren for WiMP):

Chris Alban Hansen taler om ophavsret og distributionsret

Steven Snedkers billede

Godt gjort. Fik du svar/reaktion?


          Chris Alban Hansen
        s billede

Ja, både en direkte og en indirekte reaktion. Da paneldiskussionen var slut, kom en repræsentant fra Koda hen til mig og inviterede mig på kaffemøde og insisterede i øvrigt på, at det ikke var Koda, det var skurken. Bemærk at jeg slet ikke nævner Koda i klippet ovenfor.

Den indirekte reaktion kom i en kronik fra kulturministeren i Berlingske en uges tid senere. Jeg husker ikke, hvad den handlede om, så jeg kan ikke lige linke til den. Men han nævnte det med, at de nye tjenester får piratkopiering til at falde, og at det er vejen mod at komme den ulovlige kopiering til livs. Bingo!

Steven Snedkers billede

Købmændene og tjenesteudbyderne rottede sig sammen mod komponisterne for at få dem til at kræve en mindre del af kagen http://www.koda.dk/nyheder/article/tdc-og-multinationale-pladeselskaber-i-alliance-mod-kunstnerne/ og presse+bloggere var i store træk med. "Gamle, dumme KODA hænger i bremsen". KODA opgav http://www.koda.dk/nyheder/article/koda-og-tdc-fortsaetter-samarbejdet/ og musikkøbmændene er nu de, der får den største del af kagen. KODA medlemmer får ikke dte store og SPotify/TDC Play taber, snævert set, penge. Jeg har lidt om det på http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/7ed196c36c4d46e58d955da4137cacbf-20111101-musik-eje-eller-leje


          Chris Alban Hansen
        s billede

Man skal ikke tage fejl af, at det var dengang. Koda er ved at indrette sig efter den digitale tidsalder og har indset, at streaming er vejen til ny indtjening.

Omvendt er Koda noget tung i omdrejningerne, men det skyldes mest, at der fortsat er en minoritet blandt medlemmerne, der har set sig sure på al digital udviking og får organisationen til at hænge lidt i bremserne.

Problemet er i virkeligheden, at kunstnerne har overdraget rettighederne til indspilningerne hos pladeselskaberne. Dermed er det ikke kunstnerne (og Koda), der udgør problemet, men de selskaber, der mister salg ved at tillade streaming af indspilningerne.

Tilføj kommentar

Ja, dette er et dumt spørgsmål med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.
👍

Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.