Tom Jensen og de hjemmelavede links
Den korte version:
Se på Tom Jensens side henne på Facebook. Han tager kopier af ophavsretsbeskyttet arbejde henne hos en presseudgiver og uploader det til Facebook. Formentlig uautoriseret.
Det gør han, fordi han gerne vil have fine forhåndsviste links. Men simple og korrekt forhåndsvisende link, kan han ikke længere få på sin Facebook-side. Fordi han ville have Facebook til at betale for hans fornøjelse.
Med et let omskrevet Joy Mogensen-citat:
"For uden at man sådan helt kan overføre billedet fuldstændig fra den fysiske markedsplads til internettet, kan man vel sammenligne noget af det, som nogle af de her journalister og redaktører gør, nemlig at de ligesom går rundt og tager noget af det bedste fra alle boderne, samler det i en gavepakke og tilbyder det gratis i sådan nogle små appetizers, inden man overhovedet behøver at gå ind på markedet."
Historien indtil videre
Tom Jensen er chefredaktør hos Berlingske Tidende. Berlingske Tidende er en del af Danske Medier. Danske medier bad Kulturministeren om at sende en revideret lov om ophavsret til behandling, der kunne sikre Danske Mediers medlemmer en mikroskopisk smule af Facebooks penge. De mente sig fortjent til pengene, fordi Facebook loyalt forhåndviser links til Danske Mediers medlemmer.
Loven endte som en gang ineffektivt, uldent vrøvl. Men blev ikke desto mindre vedtaget og trådte i kraft den 7. juni 2021.
Facebooks modsvar var simpelt. De gad ikke betale for presseudgivernes, politikerne og chefredaktørernes forhåndsviste links. Så de holdt straks op med at forhåndsvise links som de plejede. De pillede billedet af.
Dog åbnede de et kontor for ringkysning, hvor alle Danske Mediers medlemmer kunne bede pænt om at få sat billeder på deres forhåndsviste links igen.
I løbet af den første uge bad alle presseudgiverne i Danske Medier så mindeligt.
Facebook var nådig.
Der kom igen billeder i fx. Berlingske strøm på Facebook.
Men hver gang chefredaktøren eller Kulturministeren ville dele en af artiklerne på egen side? Intet billede.
Sammenlign Berlingskes Facebook-side med Tom Jensens.
Berlingske har smukke, velfungerende forhåndsviste links, som vi har kendt dem gennem 10 år.
Tom Jensen tager manuelt kopier af ophavsretsbeskyttet arbejde, som han manuelt uploader til Facebook.
Sådan en handling, der for Martin Thorborg, Pelle Dragsted et al resulterer i fakturaer på 3.500 kroner pr. uploadet billede.
"Gør som Tom, få en dom" er et ganske fin tommelfingerregel. Man kan dog undgå en dom ved blot at betalte 3.500 kroner for hvert af fotografernes billeder, man uploader.
Konklusion
Politikere forstår sig ikke på ophavsret og forhåndsviste links.
Journalister forstår sig ikke på forhåndsviste links.
Faktureringsbutikker forstod sig ikke på forhåndsviste links. Den juridisk og teknisk vrøvlende butik Copyright Agent forstod ikke forhåndsviste links i månedsvis. De lærte det dog vistnok til sidst.
Du kan lære alt om forhåndsviste links og alt om autoriseret billedbrug på nettet på to gange 20 minutter.
Flere spørgsmål? Skriv til ss@vertikal.dk.
Tak for tippet til Kasper.
Opdatering: tom.jensen.777s daglige, manuelle upload af fotografers ophavsretsbeskyttede billeder til masseinformationstjenesten Facebook stod på fra 7. juni 2021 til 3. november 2021. Siden den 5. november 2021 er Berlingske taget til så meget nåde af Facebook, at link til Berlingske nu forhåndsvises ligesom i gamle dage på alle vægge. Min midlertidige optælling siger at Berlingske og Børsen har billeder på deres forhåndsviste links. JP/Pol, Watch-medier, Kristeligt Dagblad, Informations oma. er stadig billedløse.
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Tilføj kommentar