Ultrapersonligt it- og kulturstof for noble fritænkere
Jeg testede 25 overskrifter til samme artikel.
Jeg testede 25 overskrifter til samme artikel. De følelsespumpede/virale overskrifter og kliche-overskrifterne vandt publikums gunst. De ville helst læse artikler med løfte om hurtig følelsesmæssig forløsning.
Vi satte Drupal til at vise 25 forskellige rubrikker på en artikel. Læserne valgte den bedste med musen. Den følelsespumpede rubrik vandt.
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Kommentarer
Sjovt skrevet. Linket videre til erfaringerne (i bunden af artiklen) giver desværre en 404 fejl...
Do'h! Rettet! Mange, mange tak.
I mellemtiden er vi nogen (hvor nogen = mig) der er ved at blive rigtig irriterede på overskrifter af den slags. Det var allerede irriterende for et par år siden da en del sider begyndte at lave overskrifter der gemte på en hemmelighed, såsom "Sådan vil TDC bevare tronen i dansk tele-krig" i stedet for af angive hvad det konkret handler om.
Den nye og forbedrede upworthy-metode er endnu mere frustrerende fordi der bruges endnu mere plads på tomhed. Heldigvis må det snart blive upopulært: Når de fleste steder blot lover udløsning i stedet for at præsentere information, vil der være så mange tomme løfter at det blot bliver støj. Jeg glæder mig rigtig meget til at stemningen vender og det giver flere klik at skrive "Manipulerende leflen for følelser giver tre gange flere klik".
Ok, hvis jeg skal være ærligt hader jeg Upworthy-rubrikkerne lige så meget som alle andre retskafne væsener. Men jeg er også dybt fascineret over det, jeg har lært den sidste uges tid. Prøv at kigge nederst på http://vertikal.dk/node/233 ⟲ . Der er mine artikler i alm. og Upworthy-aftapning. Hvis artiklen om at forbedre adgangskoder kan få dobbelt så mange og lige tilfredse læsere (det er en udmærket artikel til målgruppen), skal den så ikke have lov til at hedde "Jeg troede mine adgangskoder var sikre. Men så læste jeg denne artikel." - selvom om du og jeg og mange andre får brækfornemmelser af det falsk personlige, trusselspumpede sprog?
Nettets sprog har lært visse journalister at skrive ærligt subjektivt i stedet for falsk objektivt. Måske skal de også lære at skrive mere personlige overskrifter?
Men jo, det er helvede: http://xkcd.com/1283/ ⟲
Det interessante er jo ikke om de klikker, det interessante er om de konverterer, og senere modnes til leads. Kliks alene er lige som vanity metrics som likes m.m. fuldstændigt ubrugeligt.
Tilføj kommentar