Delefly, delebåde og delebiler

Delefly giver økonomisk mening. Flyene vedligeholdes, forsikres og flyves af professionelle, de er på vingerne 60-80% af tiden. Det giver en lav kilometerpris. På populære tidspunkter stiger prisen så til det dobbelte. Men det kan stadig væsentligt billigere end privatejede fly. De små privatejede fly deles/udlejes dog også i stigende grad.
Delebåde giver også god mening. Både i form af færger og lystbåde. Denne privatejede lystbåd ender, angiveligt, med at koste ejeren 500.000 kr (plus diesel, vedligehold og kajplads i 15 år). For 1.000 sømil. Det er langt over 300 kr. pr. km. Lejer man Bents båd slipper man derimod med 150 kr. pr. dag. En ordentlig Bavaria 44 koster 15.000 for en uge. Det er også penge. Men lejer man, kan man besejle nyt og spændende farvand hvert år. Halv pris for cirka det samme i Split, Kroatien.
Delebiler har ikke været så populære hidtil. Koordination og nøgleudveksling har været besværlig. Idiotchauffører, der ødelægger/grovslider motor/gear, har været et problem. Koordinations- og nøgleprobelmer problemer er nu ved at være løst Internet og el-biler med automatgear. Idiotchauffører kan stadig sætte bussemænd under rattet, køre vanvittigt og torpedere bybusser bagfra. Men det sker forholdsvis sjældent. Bilparken udnyttes nu en smule bedre end i gamle dage. Fordelen ved delebiler fremfor ejebiler er også, at man på dagen kan vælge, om det skal være en lille, billig bil til 1-2 personer eller en varevogn/minibus/stationcar/SUV med jydekrog og det hele.
Folk der deler, udnytter resurserne bedre.
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Tilføj kommentar