Delefly, delebåde og delebiler

Delefly giver økonomisk mening ⟲. Flyene vedligeholdes, forsikres og flyves af professionelle, de er på vingerne 60-80% af tiden. Det giver en lav kilometerpris. På populære tidspunkter stiger prisen så til det dobbelte. Men det kan stadig væsentligt billigere end privatejede fly. De små privatejede fly deles/udlejes dog også i stigende grad. ⟲
Delebåde giver også god mening. Både i form af færger ⟲ og lystbåde ⟲. Denne privatejede lystbåd ⟲ ender, angiveligt, med at koste ejeren 500.000 kr (plus diesel, vedligehold og kajplads i 15 år). For 1.000 sømil. Det er langt over 300 kr. pr. km. Lejer man Bents båd ⟲ slipper man derimod med 150 kr. pr. dag. En ordentlig Bavaria 44 koster 15.000 for en uge ⟲. Det er også penge. Men lejer man, kan man besejle nyt og spændende farvand hvert år. Halv pris for cirka det samme i Split, Kroatien ⟲.
Delebiler ⟲ har ikke været så populære hidtil. Koordination og nøgleudveksling har været besværlig. Idiotchauffører, der ødelægger/grovslider motor/gear, har været et problem. Koordinations- og nøgleprobelmer problemer er nu ved at være løst Internet og el-biler med automatgear. Idiotchauffører kan stadig sætte bussemænd under rattet, køre vanvittigt ⟲ og torpedere bybusser bagfra. Men det sker forholdsvis sjældent. Bilparken udnyttes nu en smule bedre end i gamle dage. Fordelen ved delebiler fremfor ejebiler er også, at man på dagen kan vælge, om det skal være en lille, billig bil til 1-2 personer eller en varevogn/minibus/stationcar/SUV med jydekrog og det hele ⟲.
Folk der deler, udnytter resurserne bedre.
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Tilføj kommentar