I anledning af Pusher-streets midlertidige fald: Hashens historie:

Steven ūüĆě Snedkers billede
Af Steven ūüĆě Snedker den 18. juni 2016 - 6:30 [25]

I anledning af Pusher-streets midlertidige fald: Hashens historie:

http://joergenlumbye.dk/

Kommentarer

Steven Snedkers billede

Skatteyderne pumper i √łjeblikket milliarder af kroner i narkobek√¶mpelse. Masser af penge til v√¶rn mod kriminalitet, masser af penge til sundhedssektoren. Det kunne m√•ske g√łres smartere, hvis staten gad at √•bne Systembolaget 2.0: Hashmonopolet efter kendt forl√¶g https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_monopoly

Svagere stoffer. Renere stoffer. H√łjere beskatning.

Steven Snedkers billede

Samfundet er jo en rottepark, der næsten kan styres fra centralt hold: https://www.youtube.com/watch?v=ypsJrRwlspo , https://www.youtube.com/watch?v=mHMBJRShji4 og https://en.wikipedia.org/wiki/Rat_Park

Steven Snedkers billede

Men man kan ogs√• bare begive sig af med dyrt besk√¶ftigelsesterapi og bandeunderst√łttelse: http://www.b.dk/nationalt/hashkunder-haaner-betjente-efter-rydning-af-pusher-street

Steven Snedkers billede

Kampen om hampen skulle angiveligt være god: https://www.youtube.com/watch?v=C0zw9kS9O4c

Steven Snedkers billede

Staten kunne have milliardindtægter og - formentlig - lavere udgifter end nu: http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Microsoft-ger-sig-in-i-den-boomande-cannabis-branschen-1001258556

Steven Snedkers billede

Staten kunne sælge cannabissens svar på http://www.pripps.se/bla/ og lovgive redeligt om trafikfarlighed.

Johnnie Hougaard Nielsens billede

Videre er det plausibelt at legaliseret pot kunne spare betydelige udgifter til skader fra den langt mere skadelige alkohol. Bonghoveder er ikke s√• aggressive, f√•r f√• f√łlgesygdomme, d√łr ikke af det, og hvis de k√łrer i p√•virket tilstand er det mindre r√•ddent end spritbilister.


          Erik S√łrensen
        s billede

"Staten er ikke det samme som samfundet, selvom det er lykkedes nogle forfattere at blande de to ting sammen. Men de to er helt forskellige og har forskellige ophav. Samfund skabes af vore behov og staten af vor ondskab. Samfund for√łger vor lykke ved at forene vore f√łlelser, staten g√łr det samme, ved at hegne vore laster inde. Den f√łrste styrker samv√¶r, den anden skaber forskelle. Den f√łrste er en velg√łrer, den anden straffer."

 

Thomas Paine: Common Sense (1776)


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Og det er mig der er idioten når jeg advokerer for at afskaffe staten.

Steven Snedkers billede

S√• s√•, Jan Bruun Andersen, sm√• slag. Du kan, som altid, begynde med at vise os statsl√łse omr√•der hvor mennesker har det bedre. S√• tager vi den derfra og kan formentlig styre uden om at skulle uddele idiot-hatte.


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Steven Snedker - Diskussionen er ikke om et flertal af mennesker har det bedre eller ikke under et statsligt styre. Diskussionen er om flertallets √łnsker st√•r over individets rettigheder. Om flertallet kan bestemme hvad jeg vil ryge eller drikke, om flertallet kan bestemme hvad jeg g√łr med min bruttoindkomst. Om organiseret r√łveri bliver mere berettiget n√•r det udf√łres af uniformeret personale fra Skat end af en rockerbande med helt andre uniformer.

Steven Snedkers billede

Jeg har for det meste diskussioner p√• et nogenlunde pragmatisk niveau. De der hardline, super-ortodokse individ vs. kollektiv holdninger har jeg sj√¶ldent lyst eller kr√¶fter til at diskutere. Hvad skal det nytte? Maksimal, religi√łst underbygget individuel frihed er da meget fin. Men ikke noget, jeg hele tiden vil bringe ind i diskussioner af praktisk karakter. Ikke en m√•lestok jeg uafvendeligt vil bruge for at kunne uddele dumpekarakter til verden. Vis mig dit paradis i stedet for at brokke dig over at Danmark 2016 ikke er stedet for maksimal, religi√łst underbygget individuel frihed.

Jeg er med på den der om det koldeste af alle uhyrer ( https://issuu.com/informations_forlag/docs/nietzschel_se/12 ) men som pragmatiker og skabsnytteetiker også med på at det effektiveste af alle uhyrer har noget positivt i sig.

Johnnie Hougaard Nielsens billede

Problemet ved maksimal frihed for alle er at det giver langt lavere frihed, når bander og deslige organiserer deres egne små mafia-diktatuerer, hvor de i alvorlig grad undertrykker de mange som ikke sidder med jernnæven og monopolet.

Steven Snedkers billede

Jep Johnnie Hougaard Nielsen¬†. Er der ikke en FAQ eller s√•dan noget man bare kan linke til i stedet for at genopf√łre √•rtier eller √•rtusinder gamle diskussioner med ortodokse libertarianere? Det er virkelig tungt hvis man, hver gang p√•peger et samfundsproblem eller anbefaler en ny l√łsning fra ortodokse socialister eller libertarianere skal h√łre at det ikke er en korrekt ortodoks l√łsning, at verden er haram, i Dj√¶vlens vold og skal laves radikalt om. Mit trick er at bede de ortodokse om at vise mig deres paradis, stedet hvor deres religion fungerer. S√• kan jeg eller de nok straks se at √ėsttyskland, Liberland, Nordkorea er skodsteder og at det giver bedre mening at styre Danmark lidt klogere end at begynde forfra p√• renf√¶rdigt, ortodokst grundlag.

Johnnie Hougaard Nielsens billede

De libertarianske himmerriger må kunne findes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Failed_state

Johnnie Hougaard Nielsens billede

Steven Snedkers billede

Tak. Den er ret god sine steder: http://world.std.com/~mhuben/faq.html#emigrate


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Steven Snedker - der er ikke noget forkert ved at v√¶re pragmatisk hvis man samtidig er bevist om hvilke principper man er villig til at b√łje i sin pragmatisme. Som at man er villig til at gradb√łje individets rettighed til sin egen krop, individets rettighed til produkter skapt og formet af individet, og villig til at straffe individet for handlinger som ikke skader nogen.

Det som irriterer mig gr√¶nsel√łst er n√•r kollektivister enten n√¶gter at indr√łmme at det er det deres samfund g√łr, eller hvad n√¶sten er v√¶rre, ikke er i stand til at indse det. Det sidste f√•r mig (n√¶sten) til at f√łle medlidenhed med dem pga. den intellektuelle underm√•lighed det tyder p√•.

Og det irriterer mig n√•r de selvsamme kollektivister protesterer n√•r deres samfund, i form det ud√łvende og uniformerede voldsmonopol, rykker ind med motorsave og nedl√¶gger 7, 11 eller 17 hashboder p√• Christiania. De indser ikke hele miseren startede den dag de accepterede at staten, ikke individet, har eneret til at bestemme over sin egen krop og hvad jeg putter i den eller hvem jeg lejer den ud til.

Det irriterer mig at kollektivisterne protester når staten i sin godhed regulerer adgangen/blokerer websider, når de selvsamme kollektivister jubler Net-neutralitet! når staten går ind og regulerer prissætningen, og ikke indser at problemet startede i og med at de inviterede staten til at regulere internettet.

Det irriterer mig n√•r kollektivisterne protesterer mod kassetteafgifter p√• mobiltelefoner med begrundelsen "at de sandelig ikke kopiere musik p√• deres mobiler" og at det derfor ikke er retf√¶rdigt at de skal betale for noget de ikke bruger, samtidigt med at de aff√¶rdiger mine protester om at jeg ikke bruger b√łrnehaver eller folkeskoler og derfor ikke b√łr betale til dem over skatten.


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Johnnie Hougaard Nielsen - hvad er dit råd til den voldsramte kvinde som bliver udsat for hustruvold i sit hjem? At hun flytter ud/emigrerer hvis hun er utilfreds med forholdene? Eller retter du din ilske og kritik mod manden som begår volden?

Hvorfor er din kritik af voldsud√łveren acceptabel, mens min kritik af staten og dets voldsmonopol karakteriseres som religi√łs?

Johnnie Hougaard Nielsens billede

Jan Bruun Andersen - Fordi du blot gjalder et abstrakt utopia, uden at g√łre rede for hvordan det realistisk kan fungere, n√•r ikke alle mennesker er indstillet p√• at efterleve et s√¶t teoretiske principper. Samfund uden et godartet voldsmonopol fra staten er igen og igen druknet i vold og anarki. Det er tilsvarende ildhu som pr√¶ger andre dogmatikere om "den store sandhed", hvad enten det fx er mormons bog eller det kommunistiske manifest.

Kom tilbage når du kan pege på et velfungerende liberalistisk samfund i stor skala.


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Johnnie Hougaard Nielsen - "kom tilbage når du kan pege på en velfungerende flyvemaskine i stor skala" var sikkert også en måde at affærdige Ellehammer på når han begav sig ud på Amagers enge.

Johnnie Hougaard Nielsens billede

Non sequitur. Du er hardcore religi√łs. Case closed.

Steven Snedkers billede

Jeg anser dig for religi√łs, Jan Bruun Andersen men vil gerne se dit Libertopia-paradis. Jeg medgiver ogs√• at "Love it or leave it" er skidte valg, hvis man nu er "Improve it"-typen. S√• jeg siger mere "Show it" end "Love it or leave it".

P√• min gamle folkeskole fortalte rettroende l√¶rer Birgit om arbejdernes paradis i √ėsttyskland - midt i en tid hvor folk flygtede fra stedet og sagde, at arbejdernes paradis var et helvede.

Du kan vel g√łre lidt af det samme med Liberland.

- Egentlig er sm√•skala-samfund ogs√• ok at kigge p√•. Ayn Rand havde vel en modpol til Tolstojs g√•rd k√łrende.


          Jan Bruun Andersen
        s billede

Steven Snedker - gælder Christiania som et småskala-samfund?

Steven Snedkers billede

Nja, naaah. Det er vist noget med at Christianitterne bruger det omliggende samfunds sundhedssystem, undervisningssystem, brandvæsen, vandforsyning og... De er ikke sådan lige til at kalkere.

Tilf√łj kommentar

Ja, dette er et dumt sp√łrgsm√•l med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.
ūüĎć

Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.