Højttalerindkøb: Om højttalerkvalitet og om at lytte

Steven Snedkers billede
Af Steven Snedker den 27. februar 2012 - 12:45 [0]

Man får mest fornøjelse ud af sine højttalere, hvis man er en dårlig lytter. Man må for alt i verden ikke træne sin evne til at lytte!

Man kan også teste højttalere hjemme i privaten.

Derudover får man mest for pengene ved at følge den videnskabelige metode frem for marketingsmetoden.

Test af lytteevner og højttalerevner«

Polk (og Infinity) bedst, Martin Logan værst. Men alle oplevelser er dårligere for de gode lyttere.

Dr. Sean Olive fra Harmans højttalerlaboratorium har et lytterum, hvor mange forskellige mennesker lytter til højtalere.

Alle menneskerne har normal hørelse.

Men før de får lov til at lytte til højttalere, får de lige en lyttetest. Bemærker de, hvis der lidt forvrængning øverst i diskanten? Vil de opdage, hvis der pludselig skrues væsentlig op for en del af mellemtonen?

Folk scorer en karakter på mellem 1 og 20 for deres lytteevner. - Dr. Sean er selv en 14'er. Og her kommer det interessante.

Uanset om folk er gode eller dårlige lyttere, kan de lide de samme højttalere. De gode lyttere får bare mindre fornøjelse ud af dem.

Dr. Seans graf 🖫 ser vi en test af fire højtalere udsat for 16 forskellige grupper af lyttere. Alle kan bedst lide Polk (den røde kurve) og alle kan mindst lide Martin Logan (den grønne kurve).

De dårlige lyttere giver typisk højttalerne en karakter på mellem 2½ og 8½. De gode lyttere giver typisk højttalerne en karakter på mellem ½ og 5½.

Så: Gode og dårlige lyttere har samme smag i højtalere. De gode lyttere er bare mindre tilfredse. Resten af livet.

Det kan lære én ikke at spise æbler fra audiokundskabens træ!

Hvem er gode lyttere?«

Dr. Sean  har haft mange forskellige grupper forbi laboratoriet til lyttetest.

De bedste lyttere fandt han blandt højttalerfabrikkens testhold. De var væsentlig mere opmærksomme lyttere end resten af flokken.

Den næstbedste gruppe var hifi-sælgerne og lidt efter dem kom hifi-anmelderne.

De dårligste (og dermed mest højttalertilfredse) lyttere fandt han blandt gymnasieelever.

Lytteevner kan opøves«

Lytteevner kan opøves.

Man kan blive en bedre lytter og Dr. Sean forærer faktisk noget lytte-software til alle interesserede 🖫.

Bruger man det én gang, kan man finde ud af, om man er en 5'er eller en 15'er på lytteskalaen. Bruger man det flere gange, vil man lige så stille kunne forbedre sine evner som lytter.

Men eftersom den eneste belønning for at være en bedre lytter er lavere tilfredshed med højttalere, er det nok ikke en fornuftig vej at gå.

Dobbelte blindtests«

I en simpel blindtest ved forsøgslederen hvad forsøgspersonen udsættes for. Han ved om det er højttaler 1 eller 2 der spiller, eller om det er påskebryg 1 eller 2, der er i glasset.

I en dobbelt blindtest ved hverken forsøgslederen eller forsøgspersonerne hvad de udsættes for. De må bare svare og så lære senere.

De gode blindtests«

Der er dog, som sagt, også en positiv lære af Dr. Olives højttalertests.

Både gode og dårlige lyttere er enige om, hvad der er gode højttalere. De er snart sagt aldrig uenige. Og de højttalere, de kan lide, har noget klart målbart til fælles: De gengiver lyden præcist og neutralt. De booster ikke bassen eller diskanten. De leverer samvittighedsfuldt over hele spektret uden at farve lyden det store.

Lytterne kan ikke se de højttalere, der spiller, hvilket er et fantastisk gode.

Alle mennesker - købere som ikke-købere - ønsker umiddelbart, at dyre, lækre højttalere med særlig overlegen teknologi lyder godt. Men når højtalerne spiller bag et sort klæde, er der kun ørerne at forlade sig på. Lyder de godt?

Og her er der altså mange mennesker, både dygtige og udygtige lyttere, der siger at et par Infinity Primus 362 til 2.500 kroner lyder bedre end et par Martin Logan Vista til 10.000 kroner.

Metoder«

Den videnskabelige metode siger, kort sagt, at hvis noget igen og igen kan påvises i dobbelte blindtests, er det nok rigtigt.

Marketingsmetoden siger at hvis et produkt bruges af nogen der er unge, rine og smukke eller på anden måde sprøjtefulde af succes er det bedre end andre produkter.

Med den videnskablige metode behøver man ikke betale uhyrlig summer for et sæt B&W 802D.

Ørerne bliver målbart tilgodeset langt hurtigere end ens higen efter anerkendelse og status.

Kildekritik«

Dr. Sean Olive arbejder for Harman International, der blandt andet laver højttalere under navnene Revel, Infinity, JBL og Harman. Kan han ikke bare lave en masse grafer, der viser, at man skal købe Harmans produkter?

Jo, og det kunne man meget vel forestille sig, var tilfældet, hvis han var marketingsmedarbejder, spindoktor eller lignende.

Men han skriver og publicerer som en ægte naturvidenskabsmand, arbejder hårdt med lyttetræningssoftware og har en tør humor. Noget der alt sammen taler imod, at han skulle være fupmager.

Hans intelligente insisteren på blindtest 🖫 og den videnskabelige metode 🖫 peger også mere i retning af en retskaffen ingeniør end en sandhedsbøjende marketingsmand.

Leder man nettet rundt, finder man heller ikke hadesider. De mennesker, der mister penge på Seans forskning, ser ikke ud til at have lyst til at imødegå Seans resultater eller i det hele taget sætte spørgsmålstegn ved lydlaboratoriets metoder.

Gyldne ører, billige højttalere«

Jeg har certificeret gyldne ører 🖫, og jeg er mere end tilfreds med billige højtalere. Gode, billige højttalere, selvfølgelig. Mine Dynaaudioer, Dalier, Avancer og Infinityer kan ikke måles sig med Mikkels højttalere 🖫.

Men de kan måle sig med alt hvad jeg ellers hører ude i borgerstuerne.

Man behøver ikke bruge meget mere end 3.000 kroner for at få virkelig god lyd.

Selv som god lytter er jeg fuldt ud tilfreds med et anlæg til 5.000 kroner.

Ændrede min holdning: 
Velargumenteret: 

Tilføj kommentar

Ja, dette er et dumt spørgsmål med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.
👍

Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.