Elgigantens strategiske "lagerfejl"

Kontant: Gigant for enhver pris

For 14 dage siden bad Brolægger-Henrik mig om hjælp til at købe en ny bærbar. Jeg pegede ham til en vildt stærk (passmark score på 7159, 8 GB RAM, 512 GB SSD) Asus Vivobook i Elgiganten til 4.500 kroner. Jeg sagde at han helst skulle bestille den online, for vi ved jo fra historien om Power, at de store butikker snyder folk, der møder frem.

Et par timer efter ringede Henrik og fortalte, at sælgeren havde fået ham lokket op på en meget stærkere Vivobook. Godt nok til 6.800 kroner. Men den var altså meget stærkere og der vare mere fremtid i den.

Jeg så på tallene.

Hvor meget stærkere var processoren i den sælger-anbefalede bærbare så? 12%. Grafikkortet var så til gengæld 19% langsommere.

En lang næse til 2.300 kroner.

Brolægger-Henrik betalte 2.300 kroner ekstra for forskelle han og familien aldrig vil mærke. En god dag for sælgeren. En mere skidt dag for Brolægger-Henrik.

Og nu er Kontant på sporet af snydepelsene og fanger dem tydeligt i det meste fup:

  • Bestilte varer, der forsvinder, når man møder op i butikken
  • Bestilte varer, der aldrig ankommer
  • Dyrere modeller som man kan få til "en god pris"
  • Forsikringer
  • Klargøringer
  • Prismatch, der reelt intet betyder.

Med det sagt har jeg postordrekøbt måske 20 dimser hos dem på 10 år og fået præcist hvad jeg bad om. Som regel til markedets laveste pris.

Men mød aldrig op! Tal aldrig med en sælger!

Tilføj kommentar

Plain text

  • Tilladte HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
Ja, dette er et dumt spørgsmål med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.

Log ind eller registrer dig for at lægge konstruktive kommentarer.