"Fakta er, at broderparten af de unge i dag slet INTET ved om computere, og at de fleste af dem ville gå i seriøs...

Steven 🌞 Snedkers billede
Af Steven 🌞 Snedker den 4. oktober 2016 - 4:36 [6]

"Fakta er, at broderparten af de unge i dag slet INTET ved om computere, og at de fleste af dem ville gå i seriøs panik, hvis de skal klare sig mere end ti minutter uden Google og sociale medier. Vi har for længst opgivet at undervise dem i programmering og simpel forståelse af computere og givet dem iPads og Snapchat i stedet og dermed cementeret afmagten og gjort den til religion."

Det er gammel, sur mand. Men det er nu også meget rigtigt. Storforbrugere af fastfood er ikke nødvendigvis de bedste kokke.

Udmærket artikel med flere gode pointer.

http://kommunen.dk/blog/big-data-disruption-bullshit-bingo-i-smart-city/

Kommentarer


          Torben Colding
        s billede

Jeg kan kun tilslutte mig kritikken. Jeg underviser på en it-uddannelse og kan på ingen måde genkende billedet af generation "digital natives", som ungdommen kaldes i dag. Et begreb, der må være opfundet af it-forskrækkede skolelærere eller forældre, som mener, at generationer, der er født ind i den digitale tidsalder helt intuitivt kan betjene en computer som en anden Mozart.

Intet kunne efter min vurdering være mere forkert. De unge aner generelt intet om fx filformater, mappestrukturer eller andre grundlæggende emner.

Selv tekstformatering er en by i Rusland for mange unge. De har ingen grammatisk forståelse for brugen af "kursiv", "fed" m.m.

Mange unge tror, det er ekstra pynt, man kan strø ud over sin tekst efter forgodtbefindende.

Jeg har modtaget skriftlige afleveringer fra studerende, hvor al tekst var centreret, fordi det var pænt!!!

Jeg modtager også jævnligt afleveringer, hvor hele sætninger eller afsnit er skrevet med VERSALER for at understrege en pointe eller bidrage som dramatisk effekt.

Hver gang vi modtager nye studerende, ligger der derfor en stor opgave i bare at få dem "civiliseret" med den mest grundlæggende viden, som er en forudsætning for overhovedet at forstå, hvad der foregår på den it-uddannelse, de har valgt.

Så nej. Resultatet overrasker ikke mig.

Jeg tror for øvrigt, det var i starten af 00'erne, at vores politikere besluttede, at it skulle placeres i danskfaget i folkeskolen og dermed være op til dansklæreren at prioritere.

Efter min mening skulle man i stedet have lavet et it-dannelsesfag (a la klassens time), hvor eleverne skulle undervises i grundlæggende færdigheder, adfærd og etik.

Det gjorde man desværre ikke. Konsekvensen ser vi tydeligt i dag, hvor det ikke bare er de unge, men også generationer af yngre voksne, der mangler helt grundlæggende it-færdigheder.

It-færdigheder, de kunne have haft, hvis vi som samfund havde grebet det anderledes an.

Steven Snedkers billede

IT-undervisningen i folkeskolen og gymnasiet har altid været helt forfærdelig eller fraværende. "Post til Facebook fra en iPad" er en kvalifikation på linje med at fylde en vaskemaskine, vælge program og trykke på start. Eller vælge et spil på Xbox.

Det er også min opfattelse, at der er færre it-nørder blandt teenagerne end for en generation siden. Til trods for at der er 5-10 gange så mange computere i hver husstand og de kan 20 gange mere.

Minecraft er det bedste, der er sket for mine børns generation. De kom til at arbejde for at installere mods og lærte tonsvis i processen.

Steven Snedkers billede

Tilføj kommentar

Ja, dette er et dumt spørgsmål med et nemt svar, men det er der kun fordi spam-robotter er for dumme til at besvare den slags, mens mennesker ikke er.
👍

Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.