Speed (1994)

| ▶️ Se trailer | |
| 🎬 IMDB 😊 🤬 | 73 |
| Ⓜ️ Metacritic Critics | 78 |
| 🍅 Rotten Tomatoes Critics | 95 |
| 🌅 Internetforbrugeren (TH) | 60 |
| ⭐ På dansk: 4 ud af 6 stjerner |
Jeg havde ikke set Speed siden forpremieren i Imperial cirka anno 1994, hvor Thorkild Thyrring endda holdt en lille tale. Der var vist også noget med, at man blandt publikum kunne vinde en Motorola mobiltelefon.
De første 20-30 minutter af filmen er rædsomme. Men den efterfølgende, timelange bustur er noget mere vellavet og underholdende. Det er klart her, filmfolkene har brugt deres kreativitet og resurser.
Der mangler dog konflikt. Alle er venlige mod hinanden og arbejder effektivt sammen mod den slemme bombemand (Dennis Hopper i en forudsigelig rolle). Den sorte politichef er hele tiden på heltens side og truer aldrig med at fyre nogen. Der er ingen forrædere eller korrupte bureaukrater. Det er faktisk befriende. Men også lidt tamt.
Slutscenen er ok, men kunne være bedre.
På mange måder er det en lille film, som kunne være blevet et b-films mesterværk, hvis:
- Start- og slutscenerne var skåret væk.
- Der havde været mere grusom konflikt og død i løbet af busturen.
Bedste streaming-kanaler lige nu
Her på Internetforbrugeren ved vi, præcis hvad vi synes om tusinder af film- og tv-serier. Vi ved også, præcis hvilke film der er tilgængelige på de danske streaming-kanaler lige nu.
Det har vi kombineret til listerne på Bedste film på streaming lige nu. Kig på de lister næste gang du vil købe et streaming-abonnement. Så ved du, hvor du får mest for pengene.
Bedste lige nu
Værste lige nu
Den lille filmquiz
Log ind eller registrer dig for at lægge langtidsholdbare, konstruktive kommentarer.
Registrerede brugere får bedre editor og flere likes.
Kommentarer til anmeldelserne
| Anm. | Link | Kommentar |
Tid |
|---|---|---|---|
| West Side Story | Niels' anmeldelse af West Side Story (Speilberg, 2021) |
Kære Niels. |
1 måned 1 dag siden |
| Sidste udkald | Verhoeven er altid fremragende |
|
1 måned 2 dage siden |
| Den of Thieves 2: Pantera | Ikke toppunktet af røvhulsfilm | 1 måned 2 uger siden | |
| Edge of Tomorrow | God slutning |
Jeg synes, slutningen er ekstra god. Alt er glemt. Verden er reddet. Det hele var egentlig... |
1 måned 3 uger siden |
| Rebel Ridge | Politiets tyveri og hærværk |
er nærmest umuligt at straffe i USA gennem retssystemet. Men rapperen Afroman, der fik... |
2 måneder 1 uge siden |
| Vermines | Dejlig film om skadedyr |
Den korte version: Niels har helt ret. Vermines er rigtignok en frisk,... |
4 måneder 10 timer siden |












Tilføj kommentar