"Woke" i film og tv-serier er flere forskellige ting.
I sin mildeste form bliver raketingeniøren - der typisk har været en midaldrende, hvid mand á la Dr. Wernher Magnus Maximilian friherre von Braun(link is external) - udskiftet med en ung, afro-amerikansk kvinde. Den positive effekt er, at en masse unge, afro-amerikanske kvinder pludselig kan se sig selv i rollen som raketingeniører, studerer hårdt og forbedrer deres socio-økonomiske status i fabelagtig grad. Den reelle positive effekt er svær at måle, men laver man en sci-fi serie er det ikke urealistisk, at raketingeniøren kan være en ung, afro-stiftelses kvinde. Mild woke er til at leve med.
Men laver man et historisk drama eller en helt almindelig sovs-og-kartofler-krimi der foregår i Berlin i 1939 og lader fortrinlige Rosario Dawson spille Wernher von Braun, begår man historieforfalskning. Rosario kan heller ikke være dommer, retsmediciner eller noget som helst andet respektindgydende i Berlin i 1939. For sådan så samfundet ikke ud dengang. Historieforfalskningen kan være nok så velmenende. Men det er stadig historieforfalskning. Cirka lige så elendig som den de i Orwells 1984(link is external) bedriver i Ministeriet for Sandhed ("Ministeriet beskæftiger sig med nyheder, underholdning og kunst. Dets formål er at omskrive historien og ændre kendsgerningerne så de passer til partiets doktriner.(link is external)").
"Woke" eller "Politisk korrekthed" kan også få forfattere eller censorer(link is external) til at ødelægge sproget i film og tv-serier.
I Missisippi Burning siger en af skurkene, helt og aldelses historisk korrekt, "Du lugter som en nigger, jødedreng". I Halløj på badehotellet vrøvler den senile major, helt samfundshistorisk korrekt(link is external) om "wogs" og "niggers". Det lyder ikke pænt i nutidens ører. Men det er autentisk. Ændrer man på disse replikker, eller bortcensurerer filmene/tv-serierne, begår man også en slags historieforfalskning. Skriver man en ny tv-serie, der forfalsker sprog og holdninger i en given tidsperiode, bedriver man også historieforfalskning.
Woke-regler ("Representation and inclusion standards") kan også skævvride historier og ødelægge dramaer.
Der Untergang foregår i Hitlers bunker under Berlin i krigens sidste dage. Den blev nomineret til en Oscar for 20 år siden. Skulle det ske i dag, skulle producent og forfatter uelegant proppe folk i bunkeren, der helt sikkert ikke var til stede og/eller dreje dramaet over i nogle uinteressant sidehistorier om hvor svært det er at være homoseksuel latino i nazi-tyskland (A(link is external)). Eller have ændret på holdet bag filmen (B+C+D(link is external)).
De rigide woke Oscar-regler(link is external) er måske ikke så forskellige fra hårdhændede regler, vi kender andre steder fra.
I nordiske film og tv-serier er der ofte en såkaldt "finansierings-svensker" med. Drysser man nogle svenskere, danskere og nordmænd ind, bliver filmen/tv-serien nemlig finansieret fra tre lande og købt af tv-stationer i tre lande. Et godt nyligt eksempel er Exit. En norsk serie, der lige har et par svenskere og danskere med for økonomiens skyld. Det virker lidt aparte, men skæmmer sjældent i voldsom grad.
Men med tv-stationers woke krav om LGBT+-repræsentation begynder dramaer dog hist og pist at tage skade. I Exit sæson 3 påtvinger producenterne og forfatterne en ældre, stærkt heteroseksuel herre fra sæson 1 og 2 et uforklaret 180 graders skift til homoseksuel. Selvfølgelig skal det være enhver forundt at skifte de 28-årige kvindelige fotomodeller ud med 74-årige Jesper Christensen (finansierings-danskeren). Men enhver kan se, at det er ekstremt urealistisk, og kun gøres for at tækkes woke-kommissærer og woke-købere. De laver præcis samme manøvre i Tokyo Vice sæson 2.
Med alt det sagt, er det ikke historieforfalskning, når søde folk på amatørteaterscenen bruger alle interessserede(link is external). Det er bare hyggeligt. Men du kan være uenig.
[Rettelse: første udgave af dette notat nævnte ikke muligheden for at få en Oscar ved at ændre på sammensætningen af filmholdet. Tak til Morten(link is external). - Faktisk er Oscar-reglerne(link is external) ikke helt så svære at overholde. Hvis fx. frisør og sminkør er kvinder (eller bøsser), og marketingsfirmaet har to chefer, en ikke-europæer og en handicappet(link is external), kunne Der Untergang med udelukkende tyske majoritetsskuespillere godt blive indstillet til en Oscar i dag (2025). Man kan også spørge sig selv, hvor hårdt Akademiet vil teste chefernes eller praktikanternes homoseksualitet (eller racetilhørsforhold(link is external)). Der findes, så vidt jeg ved, ikke standardiserede tests(link is external) for den slags. Det kan nok klares med vag erklæring. Der måske ville være omfattet af GDPR(link is external) og formentlig vil være undtaget uanmeldt, ekstern revision.]